Klantenservice en status

  • Hoe kom ik meer te weten over de verschillende wetten en regelingen?

  • Kan ik ook sporten in een rolstoel of met een handbike?

    Een lichamelijke beperking, maar wel fijn sporten? Via Uniek Sporten Uitleen kunt u allerlei hulpmiddelen lenen die sporten mogelijk maken. Denk aan sportrolstoelen, zoals tennis- en basketbalrolstoelen en handbikes.

  • Hoe kan ik een afspraak afzeggen of verplaatsen?

    Neem hiervoor contact op met de klantenservice.

  • Ik wil mijn hulpmiddel laten ophalen. Hoe regel ik dat?

    1. Hulpmiddel via uw gemeente? Heeft u uw hulpmiddel via de gemeente gekregen? Dan kunt u contact opnemen met de klantenservice voor het inplannen van een afspraak. U kunt ons bereiken op telefoonnummer 088 – 0016 700
    2. Tijdelijke uitleen? Welzorg werkt voor de tijdelijke uitleen van hulpmiddelen samen met Vegro. We verwijzen u graag door naar een van de winkels van Vegro. Ook kunt u Vegro bereiken op het gratis telefoonnummer 0800-2887766.
  • Ik heb schade. Wat moet ik doen?

    Download het Schadeformulier, vul het in en stuur het naar Welzorg.

    Is er sprake van vandalisme?
    Doe dan aangifte bij de politie. Stuur het aangiftebewijs vervolgens naar Welzorg. Ons adres vindt u op de contactpagina.

    Kunt u door schade niet meer rijden?
    Vul hier het formulier reparatieverzoek in.

  • Ik heb een klacht. Hoe kan ik deze doorgeven?

    Jouw mobiliteit staat bij ons voorop. Daar werken wij dagelijks hard aan. Mocht er iets niet naar wens zijn verlopen, dan horen wij dat graag van je. Vul hier ons klachtenformulier in en wij reageren hier binnen 1 werkdag op.

  • Wanneer krijg ik mijn hulpmiddel?

    Na ontvangst van de aanvraag, via uzelf of via de Wmo-consulente van uw gemeente, nemen wij binnen max 48 uur contact met u op. Als we uw hulpmiddel op voorraad hebben, kunnen we snel leveren. Als een hulpmiddel speciaal gemaakt of besteld moet worden, duurt het langer. Neem hiervoor contact met ons op. Wij kunnen de status van uw aanvraag inzien.

  • Ik ben niet tevreden met het antwoord op mijn klacht. Wat kan ik doen?

    U kunt dan uw klacht voorleggen aan de onafhankelijke Geschillencommissie van het Nationaal Keurmerk Hulpmiddelen (NKH). Meer informatie over de klachtenprocedure en de Geschillencommissie vindt u op gnkh.klachtregeling.nl. Voor meer informatie over het Nationaal Keurmerk Hulpmiddelen gaat u naar nationaalkeurmerkhulpmiddelen.nl

  • Hoe schrijf ik me in voor de nieuwsbrief?

    Met de Welzorg nieuwsbrief houden wij u op de hoogte over het laatste nieuws. Schrijf u in voor onze nieuwsbrief door onderaan deze pagina uw e-mailadres in te vullen.

  • Ik heb een scootmobiel met storing of lekke band. Komt FietsNED dan ook langs om deze storing op te lossen?

    FietsNED komt in dit geval niet bij u langs om de storing te verhelpen. Welzorg komt wel om de storing te verhelpen. U kunt bellen naar 088 – 001 6700 om een afspraak te maken met een monteur. Meer informatie over FietsNED lees je hier.

  • Ik heb een afspraak gemaakt met FietsNED maar weet de datum niet meer of ik wil de afspraak verzetten. Waar kan ik dit terugvinden of aangeven?

    Neem dan contact op met FietsNED via telefoonnummer 088 – 1121 123

  • Ik wil een overlijden doorgeven

    Neem voor het doorgeven van een overlijden contact op met onze klantenservice. Aangezien het ophalen van het hulpmiddel bij overlijden per gemeente kan verschillen, kunt u telefonisch contact opnemen met onze klantenservice. Zij kunnen u mondeling helpen bij het plannen van een afspraak. U kunt de klantenservice bereiken op 088 – 0016 700.

  • Wat moet ik doen als ik spraak- of gehoorproblemen heb?

    Tijdens onze openingstijden van de klantenservice (maandag tot en met vrijdag van 7.30 – 19.00 uur en op zaterdag van 09.00 – 18.00 uur) adviseren wij u ons contactformulier in te vullen. Vermeld in het veld “vraag/opmerking” dat u graag een storing wilt melden en dat u spraak of gehoor gehinderd bent.

    Buiten deze tijden kunt u ons SMS’en of e-mailen:

    1. Stuur een SMS met uw gegevens naar +3197010263546. Dit telefoonnummer wordt alleen gebruikt voor sms-berichten.
    2. Uw e-mail met uw naam en adres kunt u versturen naar centrale@vhd.nl. Vul als onderwerp: Welzorgmelding in.

     

  • Ik heb een hulpmiddel aangevraagd. Wat is de status?

    Neem hiervoor contact met ons op. Wij kunnen de status van uw aanvraag inzien.

  • De monteur, adviseur of afleveraar is nog niet geweest. Wanneer kan ik deze verwachten?

    Heeft u een afspraak in de ochtend? Dan komen wij tussen 08.45 en 12.30 uur met uitloop tot 13:00 uur.

    Heeft u een afspraak in de middag? Dan komen wij tussen 12.30 en 17.30 uur.

  • Hoe kom ik aan een hulpmiddel?

    Heeft u een beperking of chronische ziekte? Via het Wmo-loket van uw gemeente of het wijkteam kunt u een rolstoel, scootmobiel, aangepaste fiets of een Regiotaxi regelen. Afhankelijk van uw indicatie, het soort hulpmiddel of vervoer moet u wel of niet een eigen bijdrage betalen. Uw gemeente kan u hiermee helpen of lees meer over hoe u uw hulpmiddel of aanpassing vergoed krijgt.

    Bij ons behoort het zelf kopen van een hulpmiddel ook tot de mogelijkheden. Dit kunt u doen via welzorgshop.nl.

    Overige hulpmiddelen, zoals een trippelstoel of hoog laag bed kunt u aanvragen via uw zorgverzekeraar. Heeft u het hulpmiddel minder dan een half jaar nodig, dan kunt u het direct lenen bij een Vegro of andere thuiszorgwinkel. U hoeft hier in de meeste gevallen niet voor te betalen.

  • Ik wil mijn hulpmiddel op vakantie meenemen. Mag dat?

    Ja, u mag uw hulpmiddel gewoon op vakantie meenemen. U bent zelf verantwoordelijk voor het vervoer van uw hulpmiddel naar uw vakantiebestemming. Verder is het belangrijk om met het volgende rekening te houden.

    Gaat u op vakantie in Nederland? Dan kunt u gebruikmaken van onze service zoals u gewend bent.

    Vakantie in het buitenland

    1. Heeft u een storing in het buitenland? Neem dan direct contact op met onze klantenservice. Samen gaan we op zoek naar een passende oplossing. Als een reparatie nodig blijkt, ondersteunen wij u waar mogelijk bij het vinden van een geschikte monteur en noodzakelijke onderdelen. We maken afspraken met u over het vervolg en hoe u met ons in contact blijft.
    2. Kosten met betrekking tot een reparatie dienen altijd eerst zelf te worden voldaan. Afhankelijk van de situatie kan Welzorg de kosten voor reparatie in het buitenland (deels) vergoeden. Dit betreft dan alleen (een gedeelte van) de kosten voor materialen en onderdelen.
    3. In geval van schade in het buitenland zijn de kosten hiervan in principe voor uw eigen rekening, net als in Nederland. Een elektrisch aangedreven hulpmiddel is wel verzekerd voor schade die aan anderen is toegebracht (zie hieronder bij Verzekering). Als er een tegenpartij betrokken is geweest, vult u samen een schadeformulier in.
    4. Transportkosten en voorrijkosten blijven zowel bij schade als reparatie volledig voor uw eigen rekening.
    5. Maak foto’s van de situatie en zorg dat u een factuur van de reparatie en/of onderdelen ontvangt. Neem bij terugkomst in Nederland weer contact met ons op.

    Vliegvakantie

    1. Heeft u een elektrisch aangedreven hulpmiddel, regel dan een vervoersverklaring. Alleen met deze verklaring mogen uw accu’s mee het vliegtuig in. Zie bijgevoegd voorbeeld van Transavia. <https://www.transavia.com/service/nl-nl/medische-services-assisentie/rolstoel-krukken-rollator/vervoeren>
    2. De accu’s van uw hulpmiddel moeten tijdens de vlucht losgekoppeld zijn. Dit is uw eigen verantwoordelijkheid.
    3. Geef op tijd de afmetingen en het gewicht van uw hulpmiddel door aan de luchtvaartmaatschappij. Dan is er voldoende plek voor uw rolstoel of scootmobiel. De afmetingen en het gewicht vindt u in de handleiding bij uw hulpmiddel.
    4. Maak vooraf altijd van uw hulpmiddel en doe bij eventuele transportschade meteen melding bij de vliegtuigmaatschappij. Maak in geval van schade foto’s, noteer namen en data. Zorg vooral ook voor een bewijs van de melding van deze transportschade. Al deze gegevens hebben wij nodig om eventuele schade te kunnen proberen verhalen bij de vliegtuigmaatschappij.

    Verzekering

    1. Een elektrisch aangedreven hulpmiddel heeft standaard een WA-verzekering. De WA-verzekering dekt alleen de kosten in situaties waarin u zelf aansprakelijk bent. Alleen de schade die u toebrengt aan de bezittingen van anderen wordt vergoed, dus niet de schade aan uw eigen hulpmiddel. Op uw groene kaart staan de landen vermeld waar de WA-verzekering geldig is. In landen die niet op het internationaal verzekeringsbewijs staan of zijn doorgestreept, heeft u géén WA-dekking.
    2. Het niet mogelijk om een elektrisch aangedreven hulpmiddel dat u via de gemeente heeft ontvangen te verzekeren voor uw vakantie of reis.
    3. Voor een hulpmiddel dat niet elektrisch aangedreven is, kan een reis- of inboedelverzekering mogelijk uitkomst bieden bij kosten die door noodsituaties of overmacht zijn ontstaan. Zo kan in sommige gevallen een medisch niet-elektrisch aangedreven hulpmiddel verzekerd worden als bagage. Informeer bij uw verzekeraar naar de mogelijkheden en voorwaarden.

    Tip: Weet u al dat u op vakantie gaat en wilt u reservebanden meenemen? Geef dit dan aan ons door als u de klantenservice belt voor een andere reparatie of levering.