Een warwinkel aan zekeringen, schakelaars en bedrading

Achter een eenvoudige auto-aanpassing gaat een wereld van techniek schuil. Of we het nu hebben over de verlaging van de vloer of het exact afstellen van handgas en handrem op de kracht van een bestuurder. Of als een hulpdashboard voor raambediening en richtingaanwijzer nodig is. Monteur Tom van Welzorg Auto op Maat gidst ons stap voor stap door de ombouw van een rolstoelbus.

In de werkplaats van Welzorg Auto op Maat staat een gestripte Mercedes rolstoelbus. De elektronica en accu onder de vloer van de bestuurder zijn verplaatst naar de passagierskant. Het open dashboard onthult een warwinkel aan zekeringen, schakelaars en draden, waarvan een technobeet tureluurs zou worden. En al deze  techniek moet straks weer worden aangesloten en, niet onbelangrijk, functioneren. ‘Elke aanpassing beginnen we met het strippen van het interieur,’ legt monteur Tom uit. ‘Bij deze rolstoelbus moet eerst de vloer omlaag, zodat de bestuurder in zijn rolstoel achter het stuur kan zitten.’

Eerste passing

In deze eerste fase wordt het interieur mooi bekleed en een hydraulische lift geplaatst. De bestuurder kan dan naar binnen kan rollen voor de eerste ‘passing’, het precies op maat maken van aanpassingen. Tom: ‘Met de bestuurder achter het stuur bepalen we bijvoorbeeld of de vloer hoger of lager moet worden. Ook kijken we waar de lock komt, dat is een vergrendeling van zijn rolstoel.’ Van daaruit begint de opbouw. ‘Een ijzeren hekwerk klemt de rolstoel tegen de leuning. Ook is er een vierpuntsgordel aangebracht als extra beveiliging.’ Soms is er ook een hulpdashboard nodig met extra functies als elektronische raambediening, verwarming en richtingaanwijzer.

Extra bekrachtiging

De techniek achter een aanpassing luistert ontzettend nauw, zoals bijvoorbeeld bij het handrem- en handgassysteem. Tom: ‘Vooraf wordt exact de kracht berekend die nodig is. De handrem mag niet al te zwaar gaan, maar moet wel degelijk en veilig zijn. En heeft een bestuurder onvoldoende kracht, dan komt er een extra bekrachtiging bij. Daarnaast worden de rem- en gaspedalen opklapbaar, zodat ook een valide bestuurder in de rolstoelauto kan rijden.’

Het doel van de ombouw is dat de bestuurder van achter het stuur alles elektrisch kan bedienen. Bijna alles is mogelijk, zegt Tom. Het gaspedaal naar de linkerkant, een joystick als stuur en noem maar op. ‘Een uitdaging was een keer een stuursteun, waardoor de bestuurder gas kon geven en remmen met een duim.’ Ruimte is er ook altijd voor bijzondere wensen van de autorijder, zoals een ophangsysteem voor een zuurstofapparaat of aankoppelbaar rolstoelwiel.

Kleine correcties

Hierna is er nog een passing en na oplevering van de rolstoelbus volgt het proefrijden. Tom: ‘Dan kunnen er nog kleine correcties komen. Een handrem kan te ver weg of te hoog zitten, waardoor de bestuurder de arm te hoog moet houden.’ Hij vindt het mooi en dankbaar werk. ‘Je helpt mensen. Als je minder mobiel bent is zelf autorijden super fijn.’

Lees meer over: